سيريك بيمارستان و درمانگاه ندارد

سيريك بيمارستان و درمانگاه ندارد

خبرگزاري فارس: شهرستان نوبنياد بندر سيريك در شرق هرمزگان در حالي ميزيان هيئتي از مقامات بلند پايه بخش سلامت هرمزگان شد كه همچنان مردم در انتظار راه‌اندازي نخستين بيمارستان و درمانگاه شبانه‌روزي اين شهرستان هستند.


به گزارش خبرگزاري فارس از شرق هرمزگان، شهرستان 40 هزار نفري سيريك در حال حاضر فاقد درمانگاه و بيمارستان شبانه‌روزي است و خدمات بهداشتي درماني براي مردم در اين شهرستان از طريق 37 خانه بهداشت در سطح روستاها و تعداد سه مركز بهداشتي درماني شهر سيريك، گروگ و بماني صورت مي‌گيرد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در گردهمايي خيران سلامت در شهرستان سيريك در اين راستا گفت: تاكنون خيران در بخش بهداشت و درمان در سطح شهرستان سيريك بيش از 960 ميليون تومان براي ساخت درمانگاه بهداشتي درماني گروگ، درمانگاه بهداشتي درماني گونمردي، حصاركشي و محوطه سازي مركز درماني شبانه‌روزي شهر سيريك و ساخت دو باب خانه بهداشت روستاهاي هم‌زانگ و سرزه كمك كرده‌‌‌اند.
محمد شكاري در ادامه افزود: جائي كه جان انسان‌ها در ميان باشد، شوخي بدترين كار ممكن است و به خاطر ارزش جان انسان‌هاست كه تخصصي شدن علوم مختلف به ويژه در زمينه‌هاي مديريت و بالاخص در امر اداره نظام خدمات بهداشتي و درماني در سطح جهاني از اهميت و اولويت خاصي برخوردار و روز به روز مورد تاكيد و توجه بيشتري قرار گرفته است.
وي افزود: با توسعه سيستم خدمات بهداشتي و درماني در كنار تربيت نيروي انساني با رشته‌هاي مختلف علوم پزشكي و پرورش، حضور مديراني كه قادر باشند در كنار ساير متخصصان در اداره امور بهداشتي درماني و موسسات بهداشتي سهيم باشند در جامعه لازم و ضروري است.
به گفته شكاري، ساختمان بهداشتي درماني شبانه‌روزي و اورژانس شهر سيريك با زيربناي يك هزار و 500 متر مربع در زميني به مساحت 9 هزار متر مربع با اعتبار 750 ميليون تومان از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشكي و استانداري هرمزگان در مراحل پاياني قرار دارد.
وي با بيان اينكه امروزه در جهان حرف نخست را سلامت انسان‌ها به عنوان مهم‌ترين شاخص پيش روي در سنجش توسعه‌يافتگي جوامع مي‌زند، اظهار اميدواري كرد: در هفته دولت با خريد تجهيزات و وسايل پزشكي زمينه بهره‌برداري كامل از تنها مركز بهداشتي درماني شبانه‌روزي و اورژانس شهرستان سيريك فراهم شد تا مشكلات مربوط به بهداشت و درمان شهرستان سيريك برطرف شود.
شكاري عنوان كرد: در راستاي راه‌اندازي و فعاليت كامل درمانگاه شبانه‌روزي شهر سيريك به پنچ پزشك متخصص، پنج پزشك عمومي و حداقل 40 پرسنل ( پرستار، ماما، تكنسين و ...) نياز است كه اولويت نخست در اين امر استخدام و به كارگيري نيروهاي بومي است.

شيعه و سني جشن‌هاي مشترك مبعث برگزار مي‌كنند

در شرق هرمزگان محقق مي‌شود؛
شيعه و سني جشن‌هاي مشترك مبعث برگزار مي‌كنند

خبرگزاري فارس: سرپرست سازمان تبليغات اسلامي سيريك از برگزاري مشترك جشن‌هاي مبعث با حضور اهل سنت و شيعه در اين منطقه خبر داد.


به گزارش خبرگزاري فارس از سيريك در شرق هرمزگان، جليل درويشي در نشست ستاد جشن بزرگ عيد مبعث اظهار داشت: سر آغاز تاريخ اسلام از روزي است كه پيامبر اسلام(ص) در خلوت با محبوب خويش در دل غاري كه در دامن كوهي در شمال مكه راز و نياز مي‌كرد.
وي افزود: از صدر اسلام تاكنون پس از قرن‌ها تحقيق و بررسي درباره مسائل ديني، هنوز پرده از اسرار بسياري از جمله رازهاي نهفته نبوت و بعثت پيامبر بر نداشته شده است.
سرپرست سازمان تبليغات اسلامي شهرستان سيريك ابراز داشت: اگر چه از ظواهر آيات قرآن كريم مي‌توان استفاده كرد ولي بعثت پيامبران الهي به ويژه پيامبر اسلام (ص) داراي اهداف بسيار والايي است.
وي با بيان اينكه يكي از مهمترين برنامه‌هاي پيامبر اسلام (ص) تربيت انسان‌هاست اظهار داشت: تربيت به معناي فراهم كردن زمينه‌ها و عوامل براي به فعليت رساندن و شكوفا سازي استعدادهاي انسان در راستاي مطلوب است.
درويشي ادامه داد: زيرا او بايد زمينه‌ها را براي انسان‌ها آماده كند تا از نظر عملي بهترين رابطه را با خداي خود، با هم نوع خود، با قوانين و مقررات اجتماعي، با خانواده خود و با نفس خود داشته باشد، تا بتواند مسجود فرشتگان قرار گيرد.
اين مسئول خاطر نشان كرد: حضرت محمد (ص) كاشف معدن‌هاي نهفته انسانيت در مدت كوتاهي چون شخصيت‌هاي فرهيخته والا مقام و برجسته مانندحضرت علي (ع)، حضرت زهرا عليه‌السلام، سلمان فارسي، ابوذر و مقداد را تحويل جامعه بشريت داد.
درويشي ابراز داشت: هدف حضرت رسول اكرم (ص) از بعثت خود كامل كردن مكارم ارزش‌ها و مكارم اخلاقي بوده است.
وي گفت: انسان داراي استعدادهاي نهفته است كه براي بهره‌وري صحيح بايد آنها را كشف تا انسان به ارزش حقيقي خود دست يابد.
سرپرست سازمان تبليغات اسلامي سيريك بيان كرد: اهميت اخلاق و تزكيه نفس بر كسي پوشيده نيست و جوامع مختلف به آن نياز دارند، زيرا تنها راه نجات از گمراهي‌ها، فسادها، جهل، جنگ و خونريزي‌ها در پرتو اخلاق صحيح و آراسته شدن به ارزش‌ها و مكارم اخلاقي ميسر است.
درويشي اضافه كرد: نخستين و مهمترين گام اصلاحي انبيا در هم شكستن چارچوب‌‌هاي ارزشي دروغين بود، آنها با تعليماتشان معيارهاي غلط را در هم ريختند و ارزش‌هاي اصيل الهي را جانشين آنها ساختند و يك انقلاب فرهنگي را با محور شخصيتي تقوا، ايمان و عمل صالح مبدل ساختند.
وي همچنين تصريح كرد: ضمن برگزاري مراسم جشن مبعث در تمامي روستاها مراسم مشترك جشن مبعث شيعه و سني در شهرستان سيريك در محل مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) با اجراي گروه‌هاي هنري از استان، مداحي، اهداي جوايز نفيس به افراد همنام پيامبر، مولود خواني و ... با حضور خواهران و برادران و مسئولان شهرستان برگزار مي‌شود.

نقش فرمانداري‌ها در پويايي انجمن‌هاي مردم نهاد

ركود انجمن‌هاي مردم نهاد بستك؛
نقش فرمانداري‌ها در پويايي انجمن‌هاي مردم نهاد

خبرگزاري فارس: امروزه فعاليت و عملكرد انجمن‌هاي مردم نهاد در جوامع داراي ارزش‌هاي قابل توجهي شده است اين امر در حالي است كه حمايت‌ها آن چنان كه بايد در برخي از شهرستان‌ها متوجه اين تشكيلات نيست.


به گزارش خبرگزاري فارس از بستك، يكي از شالوده‌هاي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي اجتماعي در سطح هر جامعه، جوانان، نوجوانان و سازمان‌هاي مردم نهاد خودجوش با عنوان NGOها هستند كه ميتوانند نقش تعيين كننده‌اي در روند فرهنگي و رو به رشد جامعه داشته باشند.
همچنين فرمانداريها به عنوان سكانداران و اهرم فعاليت‌هاي مختلف در جامعه در احيا و يا ركود سازمان‌هاي مردم نهاد تاثير فوق‌العاده‌اي دارند چرا كه بدون حمايت نماينده دولت در شهرستان‌ها كه تمام نهادها و ادارات زير مجموعه آن هستند، فعاليت به نوعي دست و پا شكسته ميشود.
نبايد فراموش كرد كه اين انجمن‌ها هر چند كه مردمي هستند اما هميشه نيازمند حمايت دستگاه‌هاي مربوطه هستند.
در شهرستان بستك نيز بيش از پنج انجمن يا كانون مردم نهاد يا همان NGO وجود دارد و اين در حالي است كه تاكنون فعاليتي كه چشمگير باشد در چند سال اخير از اين انجمن‌ها مشاهده نشده است.
در گفت‌گو با اعضا اين سازمان‌ها، اكثر سازمان‌هاي مردم نهاد، مهم‌ترين مشكل پيش روي خود را عدم حمايت مسئولان مي‌دانند.
به گفته اين اعضا، مسئولان شهرستان در اجراي برنامه‌هاي انجمن‌ها آن گونه كه بايد حمايت و همكاري لازم را ندارد به طوري كه برخي از اين انجمن‌ها گلايه‌هايي را از دستگاه مربوطه دارند.
در حالي كه يكي از وظايف و اختيارات فرمانداري‌ها فعال سازي كميته‌هاي فرهنگي جوانان و تشكل‌هاي جوان در سطح شهرستان است،‌ اما به نظر مي‌آيد آن گونه كه بايد در اين شهرستان انتظارات برآورده نشده است.
يكي از اعضاي هيئت موسس انجمن‌هاي مردمي در بستك نيز در همين راستا مي‌گويد: بارها براي اجراي برنامه‌هاي گوناگون به فرمانداري مراجعه كرده‌ايم اما احساس مي‌شود مسئولان خيلي مشتاق به پويا شدن انجمن‌ها و ارائه كمك‌ها نيستند.
عضو هيئت مديره يكي ديگر از كانون‌هاي جوانان در بستك نيز اظهار داشت: مراسمي را به مناسبت اعياد ملي مذهبي در سطح شهرستان در دست برگزاري داشتيم كه با مشكلات عديده مجوز برگزاري را گرفتيم.
وي ادامه داد: نبايد نقش مسؤلان در اجراي برنامه‌هاي جوانان تنها در حد شعار باقي بماند چرا كه معتقديم بايد مشكلات حتي در سطح استان و استانداري مورد پيگيري ويژه قرار گيرد.
وي گفت: نبايد فراموش كرد كه در سطح استان نيز سازماني وجود دارد كه نظارت بر كار اين كانون‌ها و انجمن‌هاي جوانان را به عهده دارد.
در اين نوشتار كوتاه سعي شد برخي از مشكلات انجمن‌هاي مردم نهاد را انعكاس دهيم و در اين راستا از مسئولان كه هميشه توجهي ويژه به جوانان و حضور مردم در جامعه و رقم زدن سرنوشت مردم به دست خود مردم، دارند در شهرستان‌ها در حد توان حمايت‌هاي معنوي و مالي خود را از برنامه‌هاي انجمن‌ها داشته باشند.

رسيدگي به 15 پرونده قاچاق ميلياردي كالا در هرمزگان

دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز هرمزگان اعلام كرد: رسيدگي به 15 پرونده قاچاق ميلياردي كالا در هرمزگان خبرگزاري فارس: دبير كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز هرمزگان از رسيدگي به 15 پرونده قاچاق كالا و ارز به ارزش 150 ميليارد ريال خبر داد. به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل استانداري هرمزگان؛ احمد مرادي در اين رابطه اظهار داشت: از تعداد پرونده‌هاي مذكور 10 پرونده به ارزش 125 ميليارد ريال توسط قضات دادگستري و تعزيرات حكومتي منجر به صدور راي شده است. وي هدف از تشكيل اين جلسه را تسريع در رسيدگي به پرونده‌هاي مهم قاچاق استان عنوان كرد و افزود: عمده كالاهاي قاچاق شده اين پرونده‌ها شامل سوخت، ماشين‌آلات، مواد خوراكي و تجهيزات دريافت ماهواره بوده است. مديركل امنيتي و انتظامي هرمزگان از اهتمام و جديت اعضاي كميسيون استان هرمزگان در رسيدگي به پرونده‌هاي قاچاق قدرداني كرد و عملكرد آنان را موجب هراس قاچاقچيان دانست.

روز معلم یادآور شکوه و عظمت زنان و مردان

ای که الفبای زندگی را از سرچشمه نگاهت آموختم ... روز معلم یادآور شکوه و عظمت زنان و مردان پاکباخته ای است که در طول تاریخ در عرصه ی تعلیم و تربیت زیباترین جلوه های عشق و ایثار را به نمایش گذاشته اند . معلمی شغل نیست . عشق است . ذوق است .ایثار و فداکاریست . اگر به عنوان شغل به آن می نگری رهایش ساز و اگر عشق توست ، بر تو مبارک باد .


خبرگزاري فارس: جلسه هيأت دولت دقايقي پيش به رياست محمود احمدي‌نژاد تشكيل شد.

جلسه هيأت دولت به رياست رئيس جمهور تشكيل شد

خبرگزاري فارس: جلسه هيأت دولت دقايقي پيش به رياست محمود احمدي‌نژاد تشكيل شد.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، جلسه هيأت دولت دقايقي پيش به رياست محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور و در نهاد رياست جمهوري تشكيل شد

بزرگ‌ترين نقشه خاكي خليج فارس رونمايي شد

خليج فارس ميزبان فرهنگ و هنر ايراني ـ 24؛
بزرگ‌ترين نقشه خاكي خليج فارس رونمايي شد

خبرگزاري فارس: بزرگ‌ترين نقشه خاكي خليج فارس به ابعاد 25 در 25 در جشنواره بين‌المللي فرهنگي هنري خليج فارس در جزيره هرمز رونمايي شد.


به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس ساعتي پيش و با حضور مسئولان و متوليان فرهنگي استان هرمزگان نقشه خاكي خليج فارس در جزيره هرمز رونمايي شد.
اين نقشه حاصل تلاش يك هفته‌اي يك گروه 25 نفره از هنرمندان هرمزگاني است كه در ابعاد 25 در 25 متر تهيه شده است.
نقشه ياد شده در يكي از سواحل جزيره هرمز موسوم به «گل كني» ساخته شده است، پيش از اين نيز پرچم سه رنگ كشورمان به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان در اين منطقه ساخته شده بود.
جزيره هرمز كه به بهشت زمين‌شناسان ايران مشهور شده داراي 72 طيف رنگ خاكي است و همين امر بستر مناسبي براي تهيه بزرگ‌ترين فرش‌هاي خاكي جهان فراهم آورده است.

مدير جهاد كشاورزي سيريك خبر داد: پيش‌بيني برداشت 24 هزار تن گوجه فرنگي از مزارع سيريك

مدير جهاد كشاورزي سيريك خبر داد:
پيش‌بيني برداشت 24 هزار تن گوجه فرنگي از مزارع سيريك

خبرگزاري فارس: مدير جهاد كشاورزي سيريك گفت: پيش‌بيني مي‌شود در سال‌جاري 24 هزار تن گوجه فرنگي از سطح 400 هكتار از اراضي اين شهرستان برداشت شود.


به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، ذبيح‌الله رمون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به تغذيه مناسب از طريق آب و خاك و مصرف بهينه كودهاي شيميايي و بيولوژيكي و مبارزه اصولي و به موقع عليه آفات همراه با رهاسازي زنبورهاي براكون و تريكوگراما در مزارع براي كنترل آفات پيش‌بيني مي‌شود امسال بيش از 24 هزار تن محصول گوجه فرنگي از اراضي شهرستان سيريك برداشت شود.
وي افزود: اين ميزان محصول ضمن مصرف در شهرستان سيريك و شهرستان‌هاي همجوار به استان‌هاي يزد، فارس، اصفهان، تهران، تبريز، قم، همدان و خراسان رضوي ارسال مي‌شود.
مدير جهاد كشاورزي سيريك يادآور شد: به كارگيري حشره‌هاي مفيد در مبارزه بيولوژيك به تنهايي اثربخش نيست بلكه براي افزايش موفقيت در اين كار، تلفيقي از روش‌هاي مكانيكي، شيميايي، بيولوژيك و زراعي بايد به كار گرفته شود.
رمون با بيان اينكه در مبارزه بيولوژيك به طور طبيعي مي‌توان آفات را از بين برد، تصريح كرد: اين روش مانند روش‌هاي شيميايي داراي عوارض جانبي نبوده و موجب حفظ تعادل در طبيعت و سامانه‌هاي زراعي مي‌شود.
وي ادامه داد:طرح توسعه كاربرد حشرات مفيد در مبارزه با آفات در كشاورزي با هدف تعديل در سياست استفاده از آفت‌كش‌ها و ترويج استفاده از دشمنان طبيعي براي دفع آفات در مزارع كشاورزي شهرستان سيريك به ويژه در مزارع گوجه فرنگي صورت گرفته است.
رمون اضافه كرد: مهم‌ترين مناطق كشت گوجه فرنگي در شهرستان سيريك روستاهاي سرزه ،پاراف بالا و پايين، گوجك، مياندر، مهماني سردرنگ، پابير و كنارجو است.
برداشت گوجه فرنگي در شهرستان سيريك از اوايل فرودين ماه آغاز و تا اواخر ارديبهشت ادامه دارد.
شهرستان سيريك از لحاظ برداشت گوجه فرنگي خارج از فصل بعد از شهرستان‌هاي خمير و پارسيان در رتبه سوم استان قرار دارد و سال گذشته از ۳۰۰ هكتار از مزارع گوجه فرنگي اين شهرستان ۹ هزار تن محصول برداشت شده است.

جشنواره رنگ هولی در هندوستان

جشنواره رنگ هولی در هندوستان


فستیوال Holi یکی از بزرگترین جشنهای سنتی هند است که همه ساله در آغاز فصل بهار براساس تقویم هندی برگزار میشود و نشان دهنده زنده شدن دوباره طبیعت و فرا رسیدن فصل بهار است که بر اساس تقویم هندی امسال یعنی‌ سال ۲۰۱1 جشن هولی در روز دوشنبه 21 ماه مارچ (برابر با اول فروردین 90) شروع شده بود. این مراسم رنگ پاشی نشانه شادی مردم هند به ادامه زندگی و در واقع خرسندی از پیروزی نیكی ها بر بدیهاست. پاشیدن پودرهای رنگی، سطل ها و بادكنك های پر از آب رنگی بر روی یكدیگر از نشانه های این جشن سنتی در هند است.

این فستیوال به نامهای جشن هولی، جشن رنگ و جشن بهاره نیز معروف است و یکی از قدیمی ترین فستیوالهای هندی است که داستانها و افسانه های مختلف و بسیار جالبی درباره ریشه این فستیوال مطرح شده است. در جشن هولی كه ریشه در باورهای اساطیری هندوها دارد مردم هند از كوچك و بزرگ در آن شركت و شهروندان غیر هندو نیز به نشانه ابراز دوستی در مراسم جشن رنگ شركت می كنند. امروزه عده كمی از نسل جوان هند از فلسفه جشن هولی آگاهی دارند و تنها آنرا بهانه ای برای برگزاری جشن و شادی می دانند. در ایام این جشن كه به مدت دو روز برگزار می شود، سراسر هند تعطیل رسمی است.

از صبح هولی مردم به رقص و شادی و آوازخوانی مشغولند و هرچه به سمت ظهر پیش می رود، مردم به سمت رودخانه ها و برکه ها و اماکن تفریحی رفته ٬ دور هم جمع می شوند و عصر آن روز غذاها و شیرینی های مخصوص را که از قبل آماده کرده اند، می خورند و هرچه به شب نزدیک می شود،سکوت همه جا را فرا می گیرد. جشن هولی در شهرهای "ماتورا" و "ورینداوان ناندگایون" و "برستار" به صورت مذهبی تری برگزار می شود، چرا که این شهرها منزلگاه کریشنا بوده اند.

معنی کلمه ی هولی در زبان هندی، "سوختن" است و در اصل جشن هولی دلالت بر پیروزی خوبی بر بدی دارد و در اکثر مناطق هند، در دو روز و با نام های "هولی" و "دولتی" یا به زبانی ساده تر، "هولی کوچک" و "هولی بزرگ" برگزار می شود که معمولا پس از انجام عبادت و گذاشتن نشان بر مجسمه ی کریشنا و رادا، مردم با پودرهای رنگی یا بالن های پر از مایعات رنگی که به "گولال" و "آبیر" معروفند، به هم رنگ می پاشند. در حقیقت این جشنواره را می توان جشنواره ی تابناک و درخشان نامید، چرا که رنگهای روشن و متنوعی در آن استفاده می شود٬ هندی ها معتقدند رنگهای روشن زندگی بخش، نیروزا و نشاط آوراست.

بنابر برخی از روایات این جشن در ابتدا به خاطر حاصلخیزی زمین برگزار می شده است، از طرف دیگر این جشن به یمن عشق فناناپذیر کریشنا و رادا هم برپا می شده علاوه برپاشیدن رنگ و آب به همدیگر، جشن هولی شامل رقص و آواز نیز می باشد و آتش بازی های بزرگ در هر کوچه و خیابانی برگزار می شود با این باور كه آتش فضا را از وجود روح های شیطانی پاک می کند و نشانی بر سوزاندن "هولیکا"ی شریر و نابکار(دشمن کریشنا و رادا) بوده است و نام هولی برگرفته از این رسم است.

پودرهای رنگی که در این جشن از آن استفاده می شود از گیاهانی مانند گیاه نیم، کومکوم، هالدی و غیره تهیه شده اند. همچنین بعضی از این رنگها از گیاهانی که در فصل بهار شکوفه می دهند مانند گلهای درخت شعله جنگل تهیه شده اند، از اینرو هندی ها اعتقاد دارند، این پودرها به دلیل خاصیت درمانی و طبیعی بودن از بروز بیماریهای شایع ناشی از تغییرات آب و هوا در فصل بهار مانند سرما خوردگی جلوگیری می نمایند و بعضا این بیماریها را درمان می کنند.

رنگ، سروصدا٬ رقص٬ آواز و پذیرایی هولی یک معنا را می رسانند: همراهی، اتحاد، برابری و شادی! در باور هندوها هیچ جشن دیگری را نمی توان یافت که درس دینی و مذهبی را همراه هماهنگی اجتماعی چنین ساده بیاموزد.



 لطفا تا باز شدن كامل عكسها شكیبا باشید
در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را انتخاب كنید








































































































 

عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری

عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری

عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir
عکس های دیدنی معمر قدافی در دوران دیکتاتوری - asio.ir