مجئ گنج آور

مکران لاتی و لعرایی نین * هر که زورن ملک آیی نین

مجئ گنج آور

مکران لاتی و لعرایی نین * هر که زورن ملک آیی نین

کدام فرهنگ چه آیینی؟

چندی پیش برای شرکت در مراسم عروسی زوجی جوان در یکی از قراء شمالی شهرستان سیریک دعوت داشتیم وقتی دعوتنامه ها رسید و به وقت مراسم عروسی که از ساعت هشت شب تا بیست و چهار نصف شب بود دقیق شدیم به یاد آوردیم که  این روزها چطور به راحتی آب خوردن زمان انجام مراسم عروسی منطقه از روز به شب تغییر نموده ،مانند آیین عروسی شهرهای مرکزی  شده است. وقتی اطلاعاتمان را تکمیل تر کردیم متوجه شدیم که قرار است در این مراسم ملا یا شاید بهتر بگویم شیخی دینی به اجرای مراسم  پرداخته ، مهمانان محترم را به فیض  برساند.

ادامه مطلب را بخوانید

بیاد داریم که از قدیم الایام رسم بود که چنانچه زوجی از یک خانواده در منطقه مان قصد برگزاری مراسم عروسی اش را داشت ، حداقل یک شبانه روز را صرف زنده نگه داشتن آیین قومی و رسوم محلی می نمود و با دعوت از مهمانان دور یا نزدیک که این خود نیز آیین خاص خودش را داشت عروسی اش را با شکوهی خاص و با رعایت رسم و رسوم زیبای برجای مانده از پیشینیان برگزار می نمود. اگر  چه در این مراسم نیز به مانند همه آیین های دیگری که در سراسر جهان انجام می گیرد اسراف و تبذیرهای انجام می گرفت و احیانن در مواردی نیز منکری از دید شرعیت رخ می داد ُ اما در طول چهارده قرن از عمر اسلام هیچگاه ُ هیچ یک از شارعین در هیچکدام از برهه های تاریخی این آیین ورسوم را رد ننمود و به نام اسلام با آن مبارزه نکرد. اگر چه تذکراتی همیشه در این خصوص در باب رعایت موازین شرع مطرح بوده است.

کوتاه کلام اینکه چندی است به نام دین و با تمسک به اسلام بسیاری از آیین و تراث قومی منطقه مورد هجوم متشرعین شده به بهانه صرفه جویی و مبارزه با منکر مراسم عروسی را به مراسم وعظ و نصیحت مدعوین تبدیل نموده اند. در هیچ خبر و اثری برجای مانده از صدر اسلام  تاکنون این نوع نگرش و استفاده از مراسم عروسی برای خطبه خوانی ملاها استفاده نشده است. و اکنون هم غالبن نمی شود اما چندسالی است با ظهور دسته ای از ملاهای دینی در مرکز و غرب استان شاهد هنرنمایی این عزیزان که باید وقار و متانت قشر روحانی را با خود حمل نمایند در مراسم عروسی به جای لوتی ها و سرودی ها هستیم

بدبختی آنجاست که پس از دف و کسر نوازی گروه هایی که بنام اسلام در صحنه حاضرند غالبن یکی از شیوخ معروف در استان به وعظ و سخنرانی پرداخته مطالبی از جمله بدحجابی و مضرات شرب خمر را در همه این آیینها بازگو می نماید.که در جای خود دارای ایراداتی از این قبیل است:

۱- چرا حضرت رسول اکرم (ص) خطبه خوانی را در مراسم شب زفاف مسلمانان سنن نفرمود اگر چنانچه لازم و شایسته بود که این مهم انجام شود چرا هیچ خبر و اثری از ان در اخبار وُ روایات و آثار به چشم نمی خورد.

۲-چرا اسلام عزیز به عنوان کاملترین دین در طول این چهارده قرن به این فکر نیفتاد که حجاب مسلمانان و منع شرب خمر را در وقت حضور مهمانان عروسی تذکر دهد.

۳- ایا دفنوازی ، غنا و سرود خوانی توسط افرادی که به نوعی به اسلام بسته اند و در لباس علمای دین ظاهر شده اند لطمه به جایگاه و شان علمای دین نیست.

۴- به عبارت دیگر ایا شایسته است یک گروه و یا دسته اسلامی جای لوطی و نوازنده را در اینگونه مراسم بگیرد.

۵-آیا پرداختن این شخص شخیص به عنوان سخنران شب زفاف عروسی به موضوع حجاب در اکثریت قریب به اتفاق عروسی های منطقه اولویت شناسی این آقاست.در منطقه ای که به ادعا من و اذعان همه ما بهترین و کاملترین حجاب کره زمین را با توجه به پوشش زنان مان داراست پرداختن به این مسئله نوعی بدمبحثی و نااگاهی نیست.

۶-آیا از بین بردن رسوم و سنن قومی و فرهنگی مسلمانان یک منطقه که سالهای سال و قرنها وجود داشته و تاکنون اسلام آن را رد ننموده بر اساس حدود و موازین دینی است.

۷- ایا اسراف فقط در مراسم عروسی محلی انجام می شود و در مراسن دفنوازی و کسرزنی وجود ندارد.

۸- ایا پیامبر اسلام به بهانه صرفه جویی مانع انجام شادی و خوشی بوده اند.

۹- آیا گریاندن مدعوین در مراسم عروسی برای توبه از بار گناهان  وقت شناسی و مصلحت سنجی است.

۱۰- ایا حجاب و فرهنگ شرق و غرب استان مثل هم است و تهدیدهای آن نیز از یک نوعند .

۱۱-آیا حجاب مثلا در سورو با گروگ یکی است

۱۲-ایا شرب خمر فقط در مراسم عروسی است

۱۳- آیا شنبه ها و یکشنبه ها همه مسلمانان موظفند در یک جا جمع شوند تا ملایی دینی بیاید و خطبه بخواند یا هر امری و هر مساله ای برای خود در اسلام عزیز مناسک و آیینی دارد و جمعه جمعه است و شنبه هم شنبه. 

۱۳-ایا ملاهای محلی ما وعظ و اندرز بلد نیستند  و یا موافق اینگونه کارها نیستند و رودربایستی مانع از تذکر آنها شده و اگر اینطور نیست چرا آنها را برای این گونه سخنرانی ها مفید نمی دانیم و ... 

...

...

...

اینروزها برخی از راست می آیند و به بهانه اسلام قصد از بین بردن سنتهای پسندیده عروسی منطقه که با گرد هم آمدن اقوام و خویشان از مناظق مختلف باعث تحکیم روابط جامعه می شود دارند و از چپ آمده قصد از بین بردن مراسم سنتی بعد از فوت که افراد برای تسلیت اوقاتی را دور هم جمع می شوند دارند و هیچکدام از این کارها کارشناسی شده نیست و مغایر برخی مبانی اساسی موجود در عرصه فرهنگ است.

البته در این که همواره سعی شود اینگونه مراسم و آیین ها از شر وصله ها و پیرایه های ناجوری که با مبانی فقهی مان در تضاد است در امان بماند امری دیگر است اما تلاش در از بین بردن فرهنگ و سننی که سالها مورد تایید اسلام و مسلمین بوده و ابداع روشها و سیره های جدید که هیچ ربطی به اسلام ندارند بکلی غلط و فاقد ارزش لازم است

نظرات 3 + ارسال نظر
عقرب سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1389 ساعت 12:06 ب.ظ

سلام میر

تاحدی حرفهای شما درست است و در عین حال تاحدی هم نادرست.
اینجانب به عنوان یک بلوچ بیابانی موافق با شما در حفظ اداب و سنن و رسوم آبا اجدادی خود هستم
امایادور می شوم که
حجاب امروزی و حجاب چند مدت قبل از زمین تا اسمان فرق کرده . دختران بیابانی علی الاقل مرکز و انهایی که به مرکز نزدیک هستند دیگر کم لباس محلی را می پسندند و بیشتر متمایل به تقلید از لباس بندری هستند ویا به قولی حجاب گروگی یا سیریکی به سورویی خیلی نزدیکتر شده است؟؟

سبک وروش ازدواجهای ما همچنان با ازدیاد جمعیت هنوز به صورت عرفی و قبلی خود باقی مانده است
یعنی اینکه اگر در گروگ با این جمعیت عظیمی که دارد یک عروسی صورت بگیرد همه در عروسی شرکت می کنند
و بیچاره خانواده داماد باید جور هزینه سنگین را بکشد
که این انصاف نیست. قبلا جمعیت کم بوده و همه در مراسم عروسی شرکت می کردند وچندان هزینه در برنداشته اما امروزه باور کن حتی هم اگر لوتی ویا ملا نیاد هزینه ها کمر شکن شده

لوتی و تماشای قیاوانی در حد عرفی خود خیلی جالب و پسندیده است اما مشکل اینجاست که عده ای لات و لا ابالی مشروب خواری کرده و جلسه را خراب می کنند
می فرمایید نه بیا و ببین و زوج جوانی هم که پول ندارد باید این مراسم را اجرا کند
ما در اینجا با چالشهای جدید اجتماعی وفرهنگی روبه رو هستیم
نمیشه تقصیر را گردن مراسم مذهبی یا غیر مذهبی گذاشت
مشکل از سلوکیات وعکسل عملهای ماست

مشکل ما بیابانی ها در این نیست که مراسم ازدواج لوتی باشد یا دینی.

مشکلات ما:
فقر- بیکاری- بی برنامه گی -عدم اتحاد انسجام مشورت و خیرخواهی-حسادت ورزی-سرخوردگی -نبود امکانات-
مواد مخدر-
واگر بخوام ادامه بدم طولانی میشه
پولدارهای ما هم که گرچه اندکند بی مسوولییت و به فکر ازدیاد مال ولی ندیده ام و نه شنیده ام که یکی از اینها
چه در داخل ویا چه در خارج کار کوچکی برای بیابان انجام داده باشد
خیرین مناطق دیگر نبودند تا حالا ما نه صاحب مدرسه ای داشتیم نه درمانگاهی نه خانه بهداشتی خدا پدر و مادرشان را بیامرزد.
خلاصه:
خداوند احوال هیچ قومی را عوض نمی کند تااینکه خود ان قوم همت کنند وتغییری ایجاد نمایند.

سربلند باشید وسرفراز


سلام عقرب
عجب نیش زدی حالا من چطوری این همه پادزهر بیابم
1-در مورد جمعیت و هزینه ها مگر در زمان پیامبر در مدینه جمعیت کم بود چرا پیامبر دستور نداد که عروسی این شکلی بگیرند
2-در مورد هزینه فرقی نمی کند در همین عروسی های اسلامی هم برای کسی که هزینه می کند همین آش است و همان کاسه
3-اگه بدون هزینه میشه ملا آورد بدون خرج هم میشه مراسم آیینی داشت
4- مراسم آیینی که فقط لوتی نیست لوطی یکی از این آیین هاست که مخصوص مردان و آنهم در لحظاتی است منظور از آیین که فقط تماشاه نیست اگر چه تماشاه یکی از آهاست
12-در گذشته روز عروسی مدعوین از دور و نزدیک دور هم جمع می شدند و شاعران و سخنوران داستانسرایی می کردند اما حالا باید به حرف کسی گوش می دهند که تمام نگاهشسمت ....است و دنبال اضافه نمودن همسران خویشند البته این تنها سنتی است که احرا می کنند. تازه با فرهنگ و مواریث فرهنگی اقوام ما آشنا نیستند
5-اگر در مراسم لوطی شرابخوار هست در مراسم ملایی به قول خودمان شرابی نیست هست چشمچران است بنگی هست آنجوری و اینجوری هست تازه حرف آقایون معروف همه اش در مورد همین مسایل شهوانی است در حالی که زن و مرد قاطی نشسته اند
6-در این که چالش های دیگری هست شکی نیست ولی فرهنگ مهمترین چالش است اگر حجاب ما را بگیرند چه می ماند اگر فرهنگ ما را بگیرند چه می ماند
7-این بدحجابی هم از خانواده شروع میشه اگه خانواده بخواد فرهنگ می مونه ولی اقایون مخ خانواده ها را می زنند میشه در کار و محل کار لباس رسمی داشت و در جامعه و خانه لباس محلی کما اینکه هست
8-بدحجابی موضوع اول در سورو و بندرعباس شاید باشد ولی در گروگ و سیریک نیست چرا آقایون همش در همین مورد حرف می زنند
10 شراب فقط خودش حرام نیست پولش هم حرام است چرا این ملاها در مراسمی که مشخص است و مردم می دانند با پول شراب گرفته می شود غذایش را می خورند وحرف از حرمت شراب می زنند و با تجاری که شغلشان شراب است نشست و برخاست دارند و برای عروسی فقرا نمی آیند
11- تقصیرها بیشتر گردن دین و مذهب است البته گردن کسانی که متولی این دین و مذهبن انها باید مواظب باشند چیزی بنام دین کم و زیاد نشه
13- خیرین و غیره را مذهب باید حرکت دهد در غالب روستاهای منطقه نخلستان و یا یک مورد وقفی هست و بود چرا الان نیست یا کم است پس مشکل از مذهب مداران است
14- خداوند ملتی را هدایت می کند که به خودش و سرمایه هایش احترام قایل باشد نه دیگران را احترام کند و خود را به رسمیت نشناسد تازه مگر همین ملاهای ما بلد نیستند در عروسی ها ... کنند چرا نمی کنند چون اعتقاد به این کارها ندارند
اما حرف آخر آقایان جامعه خودشان را می بینند و در همان مورد حرف و فتوا میدهند در جوامع مختلف اولویت ها متفاوت است.

بحلی چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:51 ق.ظ

سلام میر ‏
به موصوع خوبی اشاره کردی ‏
ولی من مخالف حرفات هستم
اولا عروسی های قدیم باعروسیای حال حاضر
فرق میکنه قدیما یک مراسم خوب وبدون جنگ و
جنجال وبایک نظم خاصی برگزار میشد
ولی الان فرق میکنه یک بسر هنوز نافش خشک ‏
نشده یک بطری شراب تودستشه وداخل مراسم
تماشا داره بل میزنه کوجکترین برخورد باهاش
منجر به دعوا میشه ازاین نوع حوادث راهمیشه ‏
درعروسیهای کروگ وسیریک وطاهرویی میبینیم ‏
وثانیا جرا خوب نیست یک زوج زندگیشان را با ذکر و
نام خدا شروع بکنند که همان مراسم مذهبی به
قول شما باشد به نظر من این مراسمها مذهبی
ازنوع خاصش که یگی ازاعلما که سخنرانی بکنه
خوبه نه ازاین نوع مولودیها که متسفانه الان مد
شده که همراه هست با تنبک وموزیک ‏
ثالثا متاسفانه معضل جشم جرانی درگیاوان بیداد
میکنه واین را باید اعلما به مردم کوشزد بکنند ‏
واما زن ‏
زن مرگز وستون یک خانواده میباشد اکر مرگز
وستون خانواده کج باشه نتیجه اش فساد و
بی بند باری درجامع میشود واکر مرگز وستون
خانوده محکم باشه نتیجه اش فرزندانی باک وجامع ‏
بویا وسالم هست ‏
واگر برعکسش بکنیم زن صالح باشه ومرد بی بند ‏
بارباشه هیج اتفاقی زخ نمیدهد ‏
جون تنها جیژ که مهم هست مرگز یک کشور ویا یک ‏
خانواده هست ‏
واگرمرد صالح وباتقوا باشه و زن بی بند بار نتیجه اص
همونه که عرص کردیم یکی از مشکلات اساسی
جوامع اسلامی ما اینه که از غرب تقلید میکنیم ‏
ونمیایم ازخودمان واز جامع اسلامی تقلید بکنیم ‏
ازمراسمها ‏
بگیر ‏
تا ‏
طرز ‏
لباس ‏
بوشیدن ‏
و ‏
غیره ‏

ما باید به این اداب ورسومهای خودمان افتخار بکنیم ‏
وسعی کنیم که ازان نگهداری بکنیم نه اینکه روز به ‏
داریم از انها فاصله بگیریم لباس زنان بلوج گیان از
لباس تمام زنهای اسلامی بهتره و اگراینجور نبود
بزرکان دین لباس بلوج کیاوان زا بهترین لباس انتحاب ‏
نمیکزند لباس زنهای بندری به جه درد میخاره وفتی ‏
که جامعشان تا بالای رانهاست وجسبیده به بدن هستن
لباس دیگرشان بیداست ‏
لباس یابشک بلوجی هم گوشاده وهم کلفت تمام ‏
بدنش را بوشیده ‏
بیایم نگذاریم تقالید واداب ورسومون را که از ‏
اسلام واجدادمون رسیده که ازمون بگیرن ‏
واداب ورسم خودشان را که جزبی بندباری به بار ‏
نمیار تحویلمان بکنند ‏
بازهم ممنونم از بست عالیبان ‏
این وظیفه همه هست که برای جامع مون فرهنگ ‏
سازی بکنیم ‏
انشألله بیشتر ازنوع مطالبها را در وبلاکهای بیابان ب
بیبینیم ‏
باارزوی موفقیت برای شما میر جاکر عژیز ‏
بیا یم کمی ازهندیها وباکستانیها یاد بگیریم ‏
که هرکجا که میرن حتا دانشکاههای بزرک اروبا با
لباس محلی خودشان میرن ‏

اقای بحلی عزیز سلام
بدون هرگونه توضیح و با پوزش از همه عزیزان نظرتان را تایید نموده ذکر این توضیح را ضروری می دانم که در موضوع حجاب اگر چه پوشش تن مد نظر هست و دارای اولویت می باشد اما عرفا و بجارسیدگان و صالحین منظور از حجاب را پوشش چشم و پوشش دل می دانند و در مورد حجاب در استان هرمزگان کلا و در کشورمان ایران بهترین حجاب دنیاست بگذریم از یک عده معدود که در همین بین بلوچان و ما گیاوانی ها به قول شما هست. منظور من اولویت بندی نیازهاست و گرنه تمام دار و ندار ما اسلام و علمای راستینش هستند.

عقرب چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 ساعت 01:03 ب.ظ

سلام میر

برادر من

از حرفهای شما مشخص است که دل خوشی از ملا جماعت ندارید بنده هم ندارم چون واقعا خیلی ها شون دنیوی هستند اما مخلصین هم در بینشان هست.

میر عزیز از شما انتظار میرود نقد که می کنید راه حل هم بدهیدفقط نقد کافی نیست. بحلی به نقاط خوبی اشاره کرد که مد نظر بنده هم بود
نظم:قبلا نظم بوده وقتی دهل و تومبک به قول خودمان میاوردند و مردم در مراسم شادی می کردند.اما الان نیست باور کن نیست من موافقم با مراسم لوتی که نظم و انضباط داشته باشد چون فرهنگ من است اما اگر این هنجار به ناهنجار تبدیل شود مخالفش هستم
در سیریک - گروگ- طاهروئی چند تا عروسی با هم میشه هر کس به سر خود لوتی میاورد یعنی نمیشه همه شون یک لوتی بیارند و منظم و انضباط داشته باشه؟؟
میفهمی ما خودمان هنوز سردرگمیم تا خودمان نخواهیم به امور خودمان سروسامان بدهیم کسی دیگر این کار را برایمان نخواهد کرد.
گفتی حجاب در بیابان با بندر و سورو فرق می کند
برادر من دختران گیاوانی حتی وقتی که به خانه بخت میروند دیگر تمایلی به بوشیدن لباس محلی وفلکلور خود ندارند این زنگ خطری است که فرهنگ محلی و بلوچی و بومی ما را تحدید می کند

خلاصه کلام برادر من باید راه حل بدید


در این مورد بزودی مطلبی را با لحاظ نمودن نظرات شما منتشر می کنم بالاخره در روستاهای بزرگی مانند این روستاهای فوق چنین مشکلاتی هست و حرف اول و اخر را به سادگی نمی توان زد از شما و دوستان دیگری که نظر دادید متشکرم من نمی گم لوطی بیاریم نه من میگم آندسته سنن قومی ما از وقت تولد تا وقت مرگ که با اسلام و عرف مغایرت ندارد نباید با نام اسلام و دین برچیده شوند چرا که همه این سنن توسط دینمداران ما در طول حیات گذشته مرسوم شده اند البته این به آن معنا نیست که ما آن دسته فرهنگ غلط و بی محتوا را که مغایر عرف و اخلاق امروزی است به بنام دفاع از رسمات و سنن قبلی نگه داریم و بخاطر ان هزینه نمائیم.
راه حل این است که فرهنگ جامعه تقویت شود و سرمشق های متین و فوق العاده گذشته بکار بسته شوند تا اولا کسی بدون دعوت به مراسمی نرود اگر قرار است در طاهروی عروسی شود همان افرادی که دعوتند تشریف ببرند این اولین گام است .مسلم است که کسی که بدون دعوت جایی می رود فرهنگ آنچنانی ندارد.تا برسد به شرابخواری و عربده کشیدنش.پس
ابتدا دین باید مثلا شراب را از بطن جامعه ریشه کند و فرهنگ آن را در جامعه تقویت کند و این در شب عروسی فقط شدنی نیست بلکه هر روز و هر جا باید رعایت شود
در مورد ملاهای راستین هم عرض کنم که خدای نکرده این ایده شکل نگیرد که ملایی که سر عروسی می رود ملا راستین نیست بلکه ملای راستین همانی است که در همه لحظات زندگی جامعه حضور داشته باشد .
در مورد اغاز زندگی دو زوج با نام خدا هم باید عرض کنم که محال است زندگی مشترک زوجی بدون نام خدا و درود بر حضرت پیامبر آغاز شود . آغاز زندگی مشترک با خطبه عقد آغاز می شود که الحمدلله توسط علمای ما در طول تاریخ انجام شده و می شود.
در مورد همه نگرانی های شما من هم اشتراک دارم و لباس محلی و قومی در سراسر کشور مورد حمایت علما و امرا هست شما ببین لر کرد بلوچ ترکمن گیلک اذری و بندری برای خود لباس محلی دارد و تاکنون حفظ شده و می شود منتها من و شما باید نگرانی اش را با هم داشته باشیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد