مجئ گنج آور

مکران لاتی و لعرایی نین * هر که زورن ملک آیی نین

مجئ گنج آور

مکران لاتی و لعرایی نین * هر که زورن ملک آیی نین

افاضات شیح ما

شیح در بین قوم بلوچ همان شیخ باید باشد. چرا که در زبان بلوچی غالبن ح جای خ را می گیرد کلماتی مانند خون ،خالو ، خُرد ، و ... را حون ، حالو ، حُرد ، و مانند این تلفظ می نمایند. کلمه شیح هم وارد بر همین قاعده و در واقع همان شیخ موجود در کتابت های موجود است اما نه  کاملن  حامل معنای شیخ رایج در بین عرب و نه شیخ رایج در اصطلاحات دینی است بلکه چیزی شامل هر دو و یا بین این دو. در واقع سیح __ البته با این املا که اینک نگارش می کنیم و امکان دارد کسان دیگری با املاهای مانند شیه یا شیئ و یا دیگر نگارش کنند __ اگر مرام و مقصد شیح رایج در ادبیات گفتاری بلوچی است که به معنای شخص بزرگ و بجا رسیده ای است که در بین جماعتش به کمالاتی شهرت دارد. شیح ها البته خود را قومی  مجزا هم قلمداد می کنند صرف نظر از اینکه همه بلوچ های مکران در شجره انساب به نوعی به نسب شیح می رسند  و نام های افرادی مانند شیح قلندر و شیح فراست و شیح رستم  و شیح باجک و مانند اینها نام نیاهایی است که در برخی شجره نامه ها دیده می شود.

شیح قصه ما هم شیح مرید است البته معلوم نیست همان شیح مرید موجود در ادبیات شفاهی و فولکور بلوچان باشد که مانند این حقیر ( میر چاکر شیحق) پس از سالها که رخ در نقاب خاک کشیده است اینک در فضای مجازی خود را به ما رسانده ادعای بجا رسیدگی و صاحب کرامات بودن دارد و یا شیح مرید عصر جدید ماست که افتخار مصاحبت با ایشان به ما رسیده است.

شیح مرید قصه ما گاهی در مسجد دیده نمی شود هر چند بعید است نمازی از ایشان فوت شود ولی گویا ایشان تن به جماعت نمی دهد حالا این مطلب اگر چه کم مهم نیست  ولی فعلن بهانه ای بر ایشان وارد نمی کنیم آنچه مهم است این است  که ایشان دارای نفس قدسی است و به اعتقاد خودش محال است حرفی ایشان بزند خلاف آن روی دهد. بنده مدتی است که در روزهایی از هفته به دلایلی با ایشان همسفرم و نوع برخورد و تعامل ایشان با دنیای پیرامون برایم مشکوک و تردید آمیز شده است.

یکی از ویژگی های شخصیتی ایشان توجه زایدالوصفشان به نوع تحقق و توالی امور پیش پا آفتاده است ایشان از آن دسته افرادی است که ما گاهن با آنان برخورد می نماییم افرادی که حتی به نوع قرار گرفتن کفش ها و موزه خود و دیگران حساسند و عبور افراد و یا حیوانات خاصی را در مسیرشان نشان از نوعی ارشادات ماوراءالطبیعه می دانند. قصد است گوشه های مشهود از سیر و سلوک ایشان را در زنجیره مطالبی تحت عنوان افاضات شیح ما مرور شود که قسمت اول آن"""" دیم بُر""" یعنی از جلو مسیر حرکت کسی رد شدن که در قسمت بعدی و بزودی خواهد آمد

نظرات 6 + ارسال نظر
سایت درآمدزای جدید جدید ایرانی دار دوشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:42 ب.ظ http://www.google-search.blogsky.com/

اگر هر روز توی اینترنت هستی بیا در غیر اینصورت سود زیادی نمیبری
روزی ۵ دقیقه وقت میخواد

طاهو جمعه 15 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:13 ق.ظ http://sireek.blogsky.com

بیابان میوه کالی بود که امروزه با نام سیریک به بار نشسته ، شاید در گذشته بر سر قبری روضه می خوندم که در ان مرده ای نبود .. منتظر حضور شما در بلاگ جدیدم هستم

ماهی گیر هر وقت ماهی را از آب بگیره تازه است
ما هم هر وقت فهمیدیم چه کسی گولموم داد و گولمان میده خوبه وگه نه این که فقط یکیش بود. قبرهای خالی دیگه ای هم هست که برخی هی می خوان گولمان بدن تا هی بی خودی روضه بخونیم
آتیشش وقتی تند تره که اونایی که گولمون میزنن خودشون اول گول خوردن از اونا گول بخوری بدبختیه چون قراره ما گولایی که قبلیا خوردن رو دیگه نخوریم.
میدونی که چه میگم.

مصطفی آراس شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:40 ب.ظ

حال شد ایوالله

key 20 سه‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 12:27 ق.ظ

بدون شرح

key 20 سه‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 12:33 ق.ظ

بدون شرح

روح الله گودرزی دوشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:41 ق.ظ http://moharamshod.blogfa.com

سلام
ملت شریف ایران همچنان مشتاق محاکمه سران فتنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد